Dieta vegetariana sau lacto-ovo-vegetariana

Articolul este realizat de Dr Parliteanu Oana-Andreea

Daca acest articol mi-a raspuns la o intrebare, ce fac cu el?
Il trimiteti mai departe cunoscutilor si necunoscutilor prin email, Facebook, Twitter sau Whatsapp.

Dieta vegetariana sau lacto-ovo-vegetariana

In lumea moderna din ce in ce mai multe persoane imbratiseaza stilul de viata vegetarian, fie din motive religioase, fie ele morale. Multi sustinatori ai acestor diete spun ca nu suporta idea de a manca un animal care a fost sacrificat cu brutalitate, ei fiind iubitori ai regnului animal.

In definitia omului, am invatat inca din clasa a VII a la Anatomie, ca noi suntem mamifere bipede ce poseda grai articulat, posibilitatea de a gandi rational si suntem omnivore, adica mancam din toate categoriile alimentare, inclusiv carne si produse derivate din carne.

In timpurile stravechi omul era vanator, el vana animale salbatice pentru a se hrani si pentru a supravietui. Pe masura ce omenirea a avansat, s-a descoperit domesticirea animalelor, acestea fiindu-i necesare omului pentru a se hrani si pentru a munci pamanturile cu ajutorul lor.

Putem spune, ca si o conculzie a ceea ce am enuntat anterior, ca doar prin intermediul firii omnivore a omului am putut supravietui si ajunge aici. Cu alte cuvinte, faptul ca am mancat carne ne-a adus pe noi, ca si rasa umana, in punctul in care suntem azi. Omul nu ar fi rezistat fara carne in fata intemperiilor naturii si in fata bolilor.

Efectele benefice ale consumului de proteine

In cele ce urmeaza vom detalia efectele benefice ale consumului de proteine (de origine animala in special din carne), ca mai apoi sa detaliem si efectele negative.

Proteinele au rol extrem de important in constructia si reparatia organismului. Carnea este formata din proteine, la fel si corpul uman. Tesuturile umane sunt formate si din proteine, iar pentru a avea un organism sanatos avem nevoie de un aport optim de proteine din carne. Proteinele din carne sunt de calitate superioara, ele sunt complete si cuprind toate lanturile de aminoacizi esentiali. Acestea sunt esentiale in formarea tesuturilor si in repararea lor. Un copil are nevoie de aport de carne pentru a-si dezvolta un organism sanatos.

In procesele de reparatie, proteinele sunt esentiale. Trebuie sa ne inchipuim cum proteinele sunt “caramizile” din care este format corpul nostru. In momentul in care avem o leziune sau o operatie, avem nevoie de proteine care sa repare tesutul lezat. La locul leziunii se vor duce proteinele si vor repara tesutul. Postoperator este indicat consumul de carne fiarta inca din a doua zi de dupa interventie, tocmai pentru a suplimenta cantitatea de proteine si a ajuta astfel corpul sa se repare.

Un alt rol extrem de important al proteinelor este asigurarea sistemului imunitar al organismului, adica prin intermediul lor corpul se poate apara impotriva bolilor.

Proteinele mai au rolul de a echilibra balanta lichidelor din corp si un altul in crearea de energie necesara pentru functionarea organismului.

Carente ale regimului vegetarian

Pana acum am descris rolul proteinelor si importanta acestora. Un regim vegetarian va duce la o carenta de proteine de origine animala, fapt care va conduce automat la probleme legate de structura organismului, la o mai proasta aparare a corpului impotriva bolilor, la o capacitate mai mica de a-si reveni din stari de boala si de a se repara in caz de leziuni. De asemenea, va mai conduce si la o lipsa de energie si la o aparitie a edemelor din cauza dezechilibrului lichidelor.

Dietele vegetariene nu permit consumul de produse de origine animala, ele producand astfel o lipisa de proteine de calitate superioara, proteine ce se gasesc doar in produsele de provenienta animala, in special in carne.

Dietele locto-ovo-vegetariene, sunt mai blande si permit consmul de lactate, oua si cateodata de peste, ele sunt mai echilibrate si nu produc probleme asa de grave cauzate de lipsa de proteine.

In cazul tuturor dietelor vegetariene, chiar si a celor lacto-ovo-vegetariene, trebuie avuta grija la numarul de proteine pe care pacientul il consuma si in cazul in care se constata un deficit, ele trebuiesc suplimentate cu proteine din exterior.

Deficitul de vitamina B12

O atentionare speciala este deficitul de vitamin B12, vitamina care nu se secreta de catre corpul nostru decat din carne, in prezenta factorului intrisec al stomacului. O dieta vegetariana predispune la nivele mici ale vitaminei B12, ceea ce va produce o forma grava de anemie, numita anemia Biermer si la probleme legate de memorie, la dementa sau boala Alzheimer. Pacientii cu diete vegetariene trebuie sa isi masoare nivelul de vitamina B12 si sa o suplimenteze injectabil (este singura forma in care B12 se absoarbe).

Etichete: / / / / / / / / / /

Articolul este realizat de Dr Parliteanu Oana-Andreea

Medic Diabet, Nutritie si Boli Metabolice

Pe acelasi subiect:


Sfaturi pentru un adolescent nou diagnosticat cu diabet zaharat tip 2

Sfaturi pentru un adult nou diagnosticat cu diabet zaharat tip 2

Situatii in care nu putem administra antidiabeticele orale

Examenul ocular anual pentru diabetul de tip 1

Principalele riscuri si complicatii ale exceselor din perioada de Paste

Asociatia Acces la Sanatate © 2021

Toate informatiile disponibile pe portalul Diabet AZ sunt furnizate in scop strict educational. Aceste informatii nu vor fi utilizate pentru autodiagnostic sau tratament pentru nicio problema de sanatate. Aceste informatii NU INLOCUIESC CONSULTATIA EFECTIVA si NU CONSTITUIE OPINIE MEDICALA.
Aceste informatii pot sa nu fie adecvate situatiei medicale pe care o are utilizatorul. Cu toate ca articolele redactate de medici se bazeaza pe experienta medicala a acestora si pe literatura de specialitate nu garantam acuratetea lor si nici adecvarea cu situatia medicala specifica a utilizatorului.
Mai multe despre Termenii si conditiile de utilizare a site-ului aici.
Contact rapid

Contacteaza un profesionist in sanatate

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Newsletter Diabet-AZ
ErrorHere